میکروچیپ سگ و گربه

میکروچیپ

میكروچیپ – سیستم شناسایی الكترونیكی جاندران 

روشهای سنتی و قدیمی جهت شناسایی جانداران شامل پلاكهای الصاقی، خالكوبی و علامت گذاری بوده كه این روشها دارای معایب بسیار زیادی بوده و در سیستم های مدیریتی و نظارتی اختلالاتی را ایجاد می نمایند. حال با توجه به پیشرفت علوم در جهان، سیستم های نوین جایگزین روشهای قدیمی گردیده و راندمان و بهره وری نیز بهمان میزان توسعه می یابد.

در دو دهه اخیر تكنولوژی میكروچیپ تحول و تغییر عظیمی را در سیستم های شناسایی ایجاد نموده و بعنوان یك اساس شناسایی مكانیزه در جهان مطرح شده است. این تكنولوژی بر اساس شناسایی توسط امواج رادیویی استوار بوده و بدون نظارت و تفسیرهای نظری و شخصی انجام می پذیرد. میكروچیپ تنها روش شناسایی دائمی و مطمئن جانداران بوده كه می تواند در كوتاه ترین زمان، جمعیت كثیری از جانداران را مورد شناسایی قرار دهد. 

ادامه مطلب

واکسیناسیون سگ و گربه

واکسیناسیون

واکسن ها اغلب از ویروسها و گاه از باکتریهای کشته شده یا تخفیف حدت داده شده عامل بیماریهای کشنده در سگها و بیماریهای مشترک بین آنها با انسان تهیه می شوند و تزریق آنها به حیوان، منجر به هوشیاری و فعال شدن سیستم ایمنی سگ در برخورد با بیماری ها شده، همچنین بدن را وادار به ساخت آنتی بادی هایی جهت مقابله با این بیماری ها می نماید. در این صورت هنگامی که بدن با عامل اصلی بیماری برخورد کند، آمادگی دفاع از خود در برابر آن را خواهد داشت. آنتی بادیهای ترشح شده در بدن در اثر تزریق واکسن ها، دارای حافظه محدودی بوده و بعد از مدتی از بین رفته و یا آنقدر ضعیف می شوند که توانایی مقابله با بیماری را نخواهند داشت. بنابر این طبق دستور کارخانه سازنده واکسن که روی برچسب آن نیز نوشته شده است، در زمانهای معینی باید تکرار شوند. علاوه بر آن هر واکسنی را در هر سنی نمی توان تزریق کرد و برای این منظور زمانهای مشخصی در نظر گرفته شده که باید رعایت شود. توجه داشته باشید که شما ممکن است با افرادی برخورد کنید که عنوان می کنند که سگ خود را هرگز واکسینه نکرده اند و تا کنون هم هیچ مشکلی برای آنها پیش نیامده. در این مورد هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت عدم واکسیناسیون، برای حیوان خانگی شما هم مشکلی پیش نیاید و با توجه به کشنده بودن بیماریهای مذکور و طبق قانون احتمالات، عاقلانه آن است که حیوان خانگی خود را در زمانهای مقرر واکسینه کنید.

ادامه مطلب
گربه و نژادهای آن

گربه

گُربه (در پهلوی: گوربک، جانوری اهلی از خانواده گربه‌سانان و یک حیوان گوشتخوار است.

گربه‌ها از ۶ تا ۷ ماهگی بالغ می‌شوند و توانایی تولید مثل دارند، ماده‌ها تا ۸ سالگی و نرها تا ۱۰ سالگی قابلیت جفت‌گیری دارند. دوره آبستنی گربه نیز بین ۶۱ تا ۶۸ روز (متوسط ۶۳ روز) است.

در زبان کودکانه گربه را پیشی می‌نامند. در اصطلاح، به گربه‌هایی با چشمان بلند گربهٔ بُراق گفته می‌شود.

ادامه مطلب